Site icon hockeystaden.se

Ska hockeystaden.se leva vidare eller dö?

Den här sajten börjar komma till ett avgörande vägskäl nu: Mot nedläggning eller en storsatsning mot den potential och vision som finns. Ni är många som läser och många som uppskattar hockeystaden.se – men som situationen är nu så är den ohållbar. Från härifrån finns det egentligen bara två rimliga vägar att gå för att sidan ska leva vidare. Och det är snåriga vägar med många hinder.

Det var våren 2015 som den här sajten såg dagens ljus. Tanken från början var att den skulle bli ett komplement till mina journaliststudier och att den skulle fungera som en heltäckande bevakare av den lokala hockeyn i Jönköping. Med tiden blev den mer av en sajt som bevakade Hockeyettan och det är väl där vi är idag. Även om andra nyheter fått och får plats också.

Under de här fem åren så har ni här för första gången kunna läsa hur många klubbar i Hockeyettan som befinner sig i kontrollår, det nya namnet på HV71:s hemmaarena, huruvida Linus Fröberg stannar i HV71 eller ej. Plus många andra avslöjanden eller läsvärda intervjuer.

Ni är många som hört av er och visat uppskattning över sajten, jag har själv märkt att den fyller en funktion. Men frågan är till vilket pris den ska leva vidare?

Jag har genom åren haft mängder med andra uppdrag och uppdaterat den här sidan när tid funnits. När Corona kom in i bilden så försvann många av mina uppdrag och hockeystaden.se blev för första gången genom åren faktiskt en inkomstkälla som spelade roll. Jag har sedan länge använt mig av annonser på sajten och i våras öppnade jag dessutom upp möjligheten för er läsare att betala en frivillig men ändå fullt rimlig prenumerationsavgift om 30 kronor för 30 dagar.

Om vi börjar med annonserna. Jag brukar vara försiktig med att dela med mig av besökssiffror. Men om vi tar avslöjandet om namnet på HV71:s hemmaarena så drog den nyheten 13 004 sidvisningar varav 10 118 var unika. Annonsintäkter på det var runt 150 kronor.

Här har jag märkt att ju fler nyheter och intervjuer man publicerar under dagen, desto mer tickar annonsintäkterna uppåt. Men Google ads som jag använder är vanskligt och någonstans ser jag ett tak på kanske som mest 200-300 kronor in per dag om sajten skulle vara bemannad större delen av dagen. För stunden är jag långt ifrån de summorna ska tilläggas. Mycket långt ifrån.

Som ni säkert förstår är det en ohållbar ekonomisk lösning.

Jag öppnade upp möjligheten för er att swisha i våras. Det blev en bra start med fyrsiffrigt belopp in på kontot den första tiden. Sedan har det avstannat. Tyvärr.

Jag har blivit rekommenderad att låsa in materialet. Men frågan är om det hjälper. Jag tror tyvärr inte det.

Jag har blivit erbjuden andra annonslösningar som ger lite mer klirr i kassan, men hur jag än vrider och vänder och vänder på nöten och bakar samman annonser med prenumerationsavgifter så ser jag inte hur jag ska komma över 10 000-11 000 kronor in månaden.

Jag gjorde ett test sent i våras och början av sommaren där jag under två månader la väldigt mycket krut på den här sajten. Säg ungefär 50 procents arbetstid. Ni fick intervjuer, ni fick krönikor, ni fick avslöjande. Jag köpte in frilansmaterial. Med tanke på att maj och juni överlag är rätt svaga månader trafikmässigt så är jag faktiskt nöjd med trafiken som travade in på sidan under denna perioden. Jag känner att det finns något att bygga vidare på och där och då skapades en vision inom mig.

VISION HOCKEYSTADEN

Det här faktiskt en fullt rimlig vision. Inte till en start, men så småningom. Det säger sig självt att jag inte kommer kunna hålla sajten uppdaterad för jämnan och servera alla övergångar och rykten som florerar bland de 47 lagen som utgör Hockeyettan. Det är inte ens rimligt att göra det om man kollar måttstocken ROI (Return Of Investment).

För att styrka det jag nämner ovan så kan jag berätta att om alla unika besökare som läste minst två artiklar i våras och somras hade betalat sin prenummerationsavgift så hade visionen kunnat bli verklighet redan nu.

För att tala klarspråk: För att sjösätta en någorlunda heltäckande sajt om Hockeyettan, som jag vet att många av er vill ha, så krävs det kapital in. Rikligt med kapital som flödar in varje månad. Som jag nämner ovan så tror jag att det är fullt rimligt att kunna dra in 10 000 – 11 000 i månaden genom annonser och Swish. Men för att jag själv ska känna att det ens är värt att lägga 75 procents arbetstid i veckan på sajten så krävs det absolut minst 20 000 till. För att jag ska kunna utveckla det hela vidare genom att plocka in frilansmaterial och redaktörer som avlastar mig så behövs det troligtvis 20 000 till i månaden. Detta för att täcka upp för månader när inte lika mycket pengar kommer in.

Minst 50 000 alltså måste in i månaden. Helst mer.

Det är en nöt att knäcka som jag faktiskt inte kommer runt. Jag ser faktiskt bara två lösningar på det:

UPPKÖP/ÖVERTAGANDE

Potentialen finns i den här sajten och jag är fullständigt övertygad om att det finns mediebolag därute som skulle kunna dra nytta av att få in hockeystaden.se under sitt paraply. Intresset runt om i landet finns bland supportrar att läsa initierat om vad som händer runt om i ligan. Med risk för att sätta mig på en extremt hög häst nu, men både jag själv och sajten har blivit ett slags varumärke och det finns ett stort värde för en potentiell köpare.

Skulle nu någon köpa upp hockeystaden.se så kommer jag förstås ha som krav att jag själv blir kvar i någon form. Det här är det roligaste jag vet och det skulle krävas extremt mycket pengar för att släppa det helt. Men det kanske också skulle vara nyttigt med någon annan aktör, med helt andra muskler, som den drivande kraften? Det finns extremt mycket som kan förbättras på sajten, främst tekniskt och layoutmässigt, men någonstans finns det ett tak för hur långt jag själv kan driva det.

SPONSORER KLIVER IN

Det här skulle vara den mest optimala lösningen enligt mig själv. Jag har kvar kontrollen av sajten och styr den efter eget huvud, det har ju ändå gått hyfsat bra hittills, men företag köper skräddarsydda sponsorlösningar.

Jag har faktiskt redan börjat kika på ett upplägg och testade detta en smula under sommaren. Det jag testade var att “sälja” annonsplats i artiklar. Det jag inte testade var att erbjuda en plats på sajten där en, eller möjligtvis två annonsörer, alltid syns oavsett vilken artikel läsarna är inne på. Givetvis är tanken att det ska förekomma olika prisskillnader beroende på vilken nivå man som sponsor väljer att köpa in sig på.

Kruxet med denna lösningen är dock att jag, utöver att skriva artiklar även måste agera annonssäljare. Den tiden finns inte såvida inte annonsörer börja regna som manna från himlen. Ett annat dilemma är att ju fler annonsörer som kommer in, desto fler artiklar måste skrivas. Någonstans finns det ju faktiskt ett tak för hur många rimligt intressanta artiklar det går att skriva.

Där har ni den nakna sanningen om läget med sajten just nu. Men även hur framtidsplanerna ser ut. Men för att kunna skrida till verket behövs extern hjälp.

Exit mobile version