Site icon hockeystaden.se

SKOGLUND: Det Kalmar gör är framtiden – snart är det för sent att vara unik och banbrytande

Igår gick Kalmar HC ut med nyheten att de plockat in en kommunikatör i organisationen. Ett initiativ värt att applådera och nu måste fler följa efter.

Hockeyettan innehåller till nästkommande säsong 46 klubbar. Många av dessa gör redan i dag ett grymt bra arbete med att mata sina hemsidor och sociala medier med material för oss andra att ta del av. Ett grymt bra arbete om man sätter det i sammanhanget av att alla gör detta på sin fritid, jag skulle gissa på att 100 procent dessutom gör det helt ideellt.

Jag har ingen aning om hur dealen mellan Kalmar HC och deras nya kommunikatör Simon Holm Stålhand ser ut. Det vill säga VAD han egentligen ska göra i sin roll. För det är en titel som spänner över ett brett spektra. Jag vill också vara noga med att påpeka att Smålands-klubben inte är först på nivån med detta att ha någon som enbart ägnar sig åt kommunikationsarbete. Men det är sällsynt. Och det är ett mysterium för mig att det ligger till på det viset.

Fler och fler företag börjar förstå värdet av att producera egen media till sina kanaler. Jag har själv anlitats ett flertal gånger till sådana uppdrag, bland annat för att skriva ett nyhetsreportage om ett montage av ett vikparti i ett hus. Ett reportage kryddat med en del kritiska frågor för att inte bara mata läsaren med reklam om just det företagets förträfflighet, utan också ge de potentiella kunderna svar direkt på möjliga frågor innan de slår till. Är det barnsäkert? Hur går transporten till? Var tillverkas det? Etcetera, etcetera.

Uppdragsgivaren i det fallet var mycket nöjd med att slutprodukten blev journalistiskt ovinklad. Det var ingenting han själv tänkt på innan.

Det här med journalistiskt material i sina egna kommunikationskanaler är någonting som även idrottsföreningar på elitnivå börjat förstå. Jag har länge hävdat att HV71, med flaggskeppet HVTV varit ledande i Hockeysverige i just den genren. Men nu börjar jag svänga åt att Brynäs har kört om.

Utan att veta exakt vad Kalmars satsning inom detta gebit går ut på så anar jag ändå att de förstått värdet av egen media av hög kvalité i sina kanaler. Annars hade de ju inte rekryterat en journalist till detta uppdrag.

I allt medialt brus som vi matas med är det extremt viktigt att kunna bryta igenom med något unikt. Det räcker alltså inte med de pliktskyldiga matchreferaten på hemsidan längre, eller “formulär 1A”-intervjuer med senaste nyförvärven. Det måste till någonting mer. Videor på sociala medier, djupare intervjuer…Allt är egentligen möjligt. Poddar. Cribs. Tävlingar. All Access. Giffar. Memes. You name it.

Det här är ett arbete som måste pågå året runt, extra viktigt på sommaren då det inte är matcher som får intresset att rulla på av sig självt. Ska man som klubb få professionellt material till sina kanaler så kostar det såklart pengar också och det är en bristvara i de flesta verksamheter i Hockeyettan. Så är det tyvärr.

Men allt går ju att lösa också. Jag får känslan av att allt för många styrelser i idrottsklubbar viftar bort möjligheten till egen media och kommunikation med: “Det är för dyrt” istället för att sondera hur man faktiskt kan lösa det hela. Finns det någon sponsor som skulle kunna hjälpa till? I många fall tror jag sponsorer är mer än välvilliga till att stötta något sådant här. Det ger ju dem en extra möjlighet att synas.

Jag tror att det är dags nu för många styrelser på nivån att sluta vifta bort egen media som något som är för dyrt. Fler och fler kommer haka på det här. Alla trender pekar på det. Snart kommer det vara försent även i Hockeyettan att vara unika och banbrytande.

Exit mobile version