Site icon hockeystaden.se

Dags att klubbarna förstår värdet av egen media

Anledningen till detta inläggs födelse är följande tweet av denna sajts redaktör Mikael Mjörnberg:

Att närvaron sjunker på klubbarnas sajter/sociala medier när säsongen är slut är inget konstigt enligt mig. Jag är rätt säker på att innehållet på klubbarnas sajter, med vissa undantag, uteslutande sköts av ideella krafter. Dessa ideella krafter har högst troligt lagt ner rätt mycket tid under säsong och tvingas nu pyssla med andra saker när våren tar vid. Vissa kanske har familj, hus och trädgård som kräver uppmärksamhet. Några kanske hjälper klubben för att deras son/dotter spelar i något ungdomslag och under sommaren kanske fokuset flyttas till barnens fotbollsklubb eller liknande. En del kanske har en deal med sin ordinarie arbetsgivare att de får jobba lite mindre under säsong för att ta igen det under vår/sommar.

Vad detta inlägg egentligen ska handla om är att jag tycker klubbarna borde satsa på att anställa personal som året runt marknadsför föreningen genom hemsidor och sociala medier. Det skulle dom tjäna på. Kanske inte direkt, men inom ett par år tror jag föreningens medieansvarige skulle betala sig själv.

Alltför ofta hör och läser jag om klubbar (gäller inte bara ishockeyn) på lägre nivå som gnäller över att dom inte syns tillräckligt mycket i media, i vissa fall inte alls. Sen går man in och kollar deras hemsida och märker till min stora förvåning att klubbarna inte ens marknadsför sig själva. Senaste nyheten daterad fem månader tillbaka i tiden. Hur kan man då sitta och kräva att ortens lokaltidning ska göra jobbet åt klubben? Det är ju inte medias ansvar att marknadsföra klubbarna, den biten får föreningarna sköta själva kan jag tycka.

Men det har blivit alldeles för lätt att gnälla på de lokala medierna, främst tidningarna. Jag råkar veta, hoppas nu inte detta kommer som någon överraskning för alla, att tidningsbranschen är illa ute och har tvingats skära ner brutalt mycket på senare år. Självklart märks detta av på redaktionerna ute landet. Ett jobb som förr i tiden hanns med, hinns helt enkelt inte med nu på grund av att en person ska sköta två personers jobb. Ungefär så.

Istället för att klubbarna ska sitta och gnälla på ortens tidning lanserar jag härmed ett förslag på en lösning: Bli mer aktiva själva med att skicka ut pressmeddelanden där ni visar att ni finns. Stort som smått spelar ingen som helst roll. Få tidningarna att bli nyfikna på er, få dom att vilja gå in på eran frekvent uppdaterade hemsida för att söka mer information om just er förening.

Jag är beredd att sträcka mig så långt så att jag tycker samtliga Hockeyettans medlemsföreningar borde anställa någon till att ta hand om mediebiten, den biten som nu i mångt och mycket sköts av ideella krafter. Tänk efter en smula: Ju mer ni syns och hörs via era egna kanaler (hemsidor, Twitter, Facebook, etc), desto större är chansen att folk får upp ögonen för er.

Eftersom jag har viss erfarenhet i ämnet kan jag kort redogöra för hur pass mycket tid det egentligen tar i anspråk för en person att hålla en hemsida någorlunda uppdaterad:

Måndag: Såvida inget inträffar kan söndagens matchreferat ligga kvar i topp.

Tisdag: Inför onsdagens match vilket innebär snack med tränare, skriva text, publicera och dela på sociala medier. 45 minuter.

Onsdag: Matchdag. På plats ca en timme innan match för att snappa upp det senaste. Kolla matchen och skriva text samtidigt. Efter matchen handlar det om att få kommentarer från tränare/spelare. Fyra timmar.

Torsdag: Såvida inget inträffar kan onsdagens matchreferat ligga kvar i topp.

Fredag: Inför söndagens match vilket innebär snack med tränare, skriva text, publicera och dela på sociala medier. 45 minuter.

Lördag: Inget.

Söndag: Bortamatch. Se matchen på TV. Skriva samtidigt. Efter matchen ringa tränare/spelare för kommentarer. 3,5 timmar.

Redan här, i en bevakning som jag tycker ska vara ett absolut minimum, är vi alltså uppe i nio timmars arbete. Sen finns det så mycket mer som tillkommer. Nyförvärv ska intervjuas, kontrakt förlängs, någon spelare ska uppmärksammas för sina prestationer på isen. Detta kan ligga på dagar det inte händer så mycket övrigt. Då kanske vi är uppe i tio timmar i veckan i vad som borde vara ”basic” på en elitförenings hemsida. Sen måste ju även junior- och ungdomsverksamheten få sin tid i rampljuset också. 11 timmar.

Sen kan man ju självklart bygga på detta med videointervjuer, videoreportage osv, osv. Då springer tiden iväg ytterligare. Låt oss räkna lågt med 15 timmar i veckan.

Det finns ideella krafter därute som lägger ner ofantligt mycket tid på klubbarnas media. Ett ofantligt viktigt arbete, jag skulle nog vilja kalla det för ovärderligt.

Men för att utveckla detta ytterligare så tror jag att klubbarna behöver en person som tar ett helhetsgrepp runt mediebiten, en anställd sådan som till sin hjälp givetvis fortsatt har de ideella krafterna.

En medieansvarig skulle med lätthet kunna bli en vinstaffär för klubbarna. 25- 30 timmar i veckan under säsong skulle kunna läggas på just biten media. Filma, skriva, redigera med mera. Med hög kvalité. De övriga tio timmarna kan läggas på kontakt med sponsorer, exempelvis.

Jag är fullt medveten om att en heltidstjänst kostar pengar, mycket pengar. Men det finns kreativa lösningar för att komma runt detta. En heter sponsrade videoklipp där varje visning genererar pengar in till klubben. Den medieansvarige skulle även kunna tänkas bli en resurs för klubbens större sponsorer när det handlar om att göra reklamfilmer och liknande. Det finns många fler möjligheter än de jag nämner att komma runt detta. Många klubbar har ju påvisat en stor uppfinningsrikedom när det handlar om att värva spelare med pengar som inte finns, då kan man plocka fram pengar för att avlöna en kraft som, om den sköter sitt jobb, på sikt kommer generera pengar in på klubbens konto.

Kan klubbarna kommunicera ut vad dom egentligen sysslar med utöver att träna och spela matcher tror jag mycket är vunnet. Tänk att surfa in på ortens lags hemsida och bara ett klick bort få följa med hem till lagkaptenen där han visar upp sitt hem. Eller varför inte följa med målvakten under en arbetsdag. Sådana videoklipp gjorda med kvalité skulle nå långt, långt utanför klubbens normala följare och på sikt generera fler fans och åskådare till föreningen. Tro mig, jag vet.

Vill bara poängtera att många klubbar i Hockeyettan redan håller hög kvalité på sina sajter och sociala medier. Jag kan på rak arm räkna upp minst tio klubbar som sköter detta kanon. Jag avstår för att inte riskera att glömma någon, men ni vet vilka ni är.

Men många klubbar kan bli mycket, mycket bättre på området media.

Exit mobile version